2 maj 2011

Min älskade undrbara son fyller 4 år idag!













När jag fick reda på att du låg i min mage översvärmades jag av en varm underbar känsla. Från den dagen bestämde jag mig för att jag allt i min makt för att du skulle få ett sånt underbart liv som möjligt med allt vad det innebär. Det första 4 månaderna när du bakades var en pina, det värsta jag varit med om samtidigt som det absolut bästa. Jag tvivlade aldrig, jag visste hela tiden att du och jag skulle klara det tillsammans. När du blev allt större där inne var du en vild krabat, du lyckades bland annat sparka av mitt revben. Du bevisade din styrka! Du var beräknad att komma den 20 April, idag för 4 år sedan bestämde du dig för att komma ut till mig. Efter nästan ett dygn med värkar och slit beslöt läkarna för att du skulle få komma till världen med ett akutsnitt. Ditt hjärtljud gick ner och jag hade inte en kraft kvar i hela kroppen, just där och då var jag besviken på mig själv. Jag ville klara av det, jag ville göra allt så bra för dig som möjligt. Men vi klarade även det, du föddes dock med feber och fick sova på neo under natten. Det var fruktansvärt, jag kunde inte sova även fast jag var som i koma. Jag ville bara ha dig vid mig. Än i dag brukar jag fundera på vad du tänkte den natten, om du var ledsen, kände dig övergiven eller besviken på mig? Det gör ont! Så fort den nya personalen kom tjatade jag mig till att få komma ner till dig. Om jag så skulle gå efter operationen så skulle jag ner till dig. Dom förstod allvaret trots att dom manade mig till att vila ut och bestämde sig för att köra ner mig till dig. Det var då jag fick hålla i dig för första gången, när du precis kom ut fick jag bara ge dig en puss innan du försvann med din pappa. När jag kände din lilla lilla varma kropp emot mig somnade jag in. Vi sov och sov. Jag har ingen uppfattning om hur länge men när vi vakande igen och det var dax för mig att än en gång lämna dig ifrån mig pga att jag skulle upp och träffa läkaren och en kurator. Det var skönt att få dit en kurator för hon lyssnade på mig, hon förstod hur gärna jag ville ha dig vid min sida och hur viktigt det var för mig. Då äntligen kom du upp till mig, du låg och sov på mitt bröst nästan hela tiden. Du gav mig en energi där och då som jag aldrig trodde jag hade. Du fick mig upp ur sängen trots gråt av otrolig smärta, för din skull bestämde jag mig för att gå så fort som möjligt. Vi åkte hem 2 dagar efter du föddes, allt var bra. Du gick upp i vikt, jag gick ner i vikt. Du åt och jag kunde med långsamma steg ta mig fram.

När vi kom ur bilen hemma i Solna möttes du av din mormor och morfar för första gången. Vi grät allihop av lyckan att du kommit till världen. Dom första veckorna spenderade vi mest hemma i soffan eller i sängen. Den första tiden hemma låg du mest och sov på mig. Du kröp alltid ihop som en liten liten boll och din lilla kropp värmde alltid mig. Vilket den gör än idag. Du har alltid varit duktig på allt du tagit dig för, du har viljan att utvecklas och klara av saker. Du har ett hjärta av finaste guld, du innesitter något enormt vad det gäller ödmjukhet och empati. Du vill att alla skall må bra och du är inte rädd för att visa dina känslor.

När du var liten var du alltid glad, trots dina besvär med magen och astman har du alltid varit glad. Du har fått stå ut med flytter, omställningar och brustna hjärtan. Jag har alltid försökt visa mig så stark jag bara kan inför dig, men du är en klok liten kille och ser igenom mig. Dina ord bevisar dagligen att du är uppmärksam. Det är en bra egenskap men samtidigt vill jag att du skall få vara ett lite barn och leka utan några bekymmer alls. Där ett rivet sandslott är det absolut värsta som kan hända. Du har fått gått på tre olika dagis på 4 år. Du har klarat det bra, men senaste tiden i Helsingborg var jobbig. Du grät varje gång jag lämnade dig, du tog ett stort ansvar där för att alla skulle ha det bra. Blev någon orättvist behandlad blev du ledsen.


När jag väntade Leia bodde du och jag på gotland i 6 månader. Då var det bara du och jag, vi hade varandra och det var de enda som räknades. Vi byggde upp en mur, ett band mellan oss som inte går att jämföra med något annat. Det var under en viktig tid i ditt liv, en tid där du utvecklades enormt. När jag hämtade dig på dagis i fredags sa fröken att du var en otroligt ödmjuk kille, det är ju allt som räknas. Har man den egenskapen har man allt. Jag skulle kunna skriva om dig hela mitt liv, om vilken underbar människa du är och om hur glad jag är att du är just min son! Varje gång du lär dig något nytt gråter jag av stolhet, när jag ser din varma personlighet och kärleken till din syster svämmar en våg av värme och lycka över mig. Du har allt av vad som är viktigt i livet, du har respekt för din omgivning.


Det gör ont i mig att du fått gått igenom så mycket skit som det varit, det gör ont i mig att jag inte orkade kämpa resten av livet för att du skulle få bo med både mamma och pappa, men jag vet att jag gjort allt jag kan för dig än så länge och jag tänker aldrig någonsin ge upp eller sluta ge dig det bästa. Jag vet att du kommer förstå när du blir stor. Jag skrev i din bok när du föddes att jag ville att du skulle bli en person som vågar göra det man vill, vågar stå för dina tankar och åsikter och att du får känna samma lycka som jag känner varje dag med dig. Det jag önskar dig mest av allt just nu är det vi sakta men säkert bygger upp tillsammans med din syster. Lycka, trygghet och ett närverk av kompisar. Jag är så oerhört glad att du hittat vänner här som du leker med varje dag. Du är en helt annan kille, en lugn och trygg kille jämfört med vad du var för några månader sedan. Du visar mig att jag lyckats, du visar mig vad livet innebär och vad som är värt att kämpa för. Vi har varandra, du, jag och Leia det är de enda som räknas Det är det enda som får en att mår så där bra, känna den där tryggheten och bara kunna njuta på kvällarna i soffan med er under mina armar. När ni vaknar på morgonen med era små nyvakna kroppar och vill gosa i min famn medans ni vaknar upp till en ny dag med nya äventyr!


Du är mitt liv, du är mitt allt och du får mig att orka varje dag!

Mamma älskar dig mer än jag kan beskriva med ord så därför visar jag dig det varje dag, varje minut och sekund istället.


Grattis min älskade son!

Puss och kärlek/ Din Mamma!