30 maj 2011

Då gör det inget?

Jag blir mörkrädd när jag tänker på hur vissa människor resonerar och ser på sitt beteende.
Känner man inte en person ifråga så är det okej att göra vad som helst för då sårar man ingen? Hur kan man tänka så, är den personen inte värd respekt för att man inte känner den? Är det då okej att hoppa i säng med deras partner eller liknande? (det är oftast i otrohetsaffärer det existerar).
Absolut inte om ni frågar mig. Om en person som inte kände dig hade gjort något emot dig hade du förmodligen blivit sårad, om du har förstånd till det och inte bara uppmuntrar ordet hämnd.
Alla människor är lika värda oavsett hur nära eller långt ifrån varandra man står. "Jag känner inte henne/han, så jag bryr mig inte om hon/han blir ledsen!" är det vidrigaste argument jag någonsin hört. Hur kan man vara så egoistisk och korkad?
Det är inga äkta känslor utan bara känslan av att "klara det" som lockar. För en sådan person kommer man iaf aldrig bli den enda. Sådana personer säger samma sak till alla för att locka till sig dom, leker lite och sen går man till nästa. För att sedan återvända när man tröttna och än en gång få känna känslan av att "man lyckades" lura personen igen och att hon/han går med på allt. Man vet sanningen men man blundar för den för att annat lockar mer, man vet att allt är lögner och ett falsk spel men man går på det om och om igen. Att personen sitter och driver med en med andra, låter andra skicka sms till en för att man vet att personen skulle köpa det rakt av är så otroligt sorgligt.
Jag tror att det är sökandet efter bekräftelse som spelar in, känslan av att det är förbjudet gör det mer intressant, känslan av att det är fel gör dig till ett barn igen. Ett omoget beteende som man borde vilja ändra på snabbt, nu!
Frågan är hur många gånger man måste gör samma misstag och sårar för många personer pga samma anledning innan man ser ett mönster i sitt beteende, att det leder till konsekvenser och sårade människor.
Hur kan man medvetet göra så folk mår dåligt om och om igen?
Jag förstår inte, hur mycket jag än tänker på det så finns det bara ett svar för mig.
Det är bara en tidsfråga innan det händer igen, tråkigt nog är vissa inte mer intelligenta