24 maj 2011

Medgångssupportrar!

Ikväll var det derby, många övertaggade själar anlände till Swedbank arena för att se en mäktig fotbollsmatch. Men kvällen slutade i katastrof och matchen blev avblåst.


Jag såg inte matchen själv men kunde inte undgå att höra vad som hänt.

Det var efter förra derbyt som jag också skrev ett inlägg om huliganer. Då var jag på plats själv och fick på order "gömma mig" till och från arenan.

Svensk fotboll måste sluta och vara så jävla "svensk fotboll", det fungerar inte längre. Dom måste våga säga ifrån, sätta stenhårda straff, avstängning, tomma läktare, ja you name it.


Detta har gått för långt för länge sedan men ingen vågar få ett slut på det, för kan kan dom bara dom verkligen vill. Man skall inte säga för mycket och man skall inte säga för lite, "lagomsverige" har talat.
Att en eller några idioter skall kunna springa in på planen eller lyckas ta med sig olika föremål in på arenor är skrämmande och förbannat pinsamt. Ett derby, då får man räkna med att någon eller några kommer försöka förstöra om det skulle bli mål, oavsett vilket lag vi pratar om. Att säkerhetsvakterna och supporterpoliserna inte har mer koll är under all kritik. Vad som helst kan hända när det gäller huliganer.
Jag skiter fullständigt om dom slår sönder varandra på områden där ingen annan kan komma till skada eller där barn inte kan se deras barnslighet. Dom kan skrika och gapa hur mycket dom vill under matcherna, det är "bara" ord, tyvärr kan det vara hemska fraser dom slänger ur sig men ingen person kommer till skada fysiskt, förmodligen inte psykiskt heller då dom har fullt fokus på annat under matchen.

Men när dom börjar skada spelare, försöka slänga saker efter spelar, slå, förstöra hörseln osv då är det förjävligt, vidrigt och så otroligt patetiskt. Ja jag finner inte ord för hur förbannad jag blir.


Majoriteten av alla på arenorna runt om i landet är där för att se på det dom älskar, en brinnande fotbollsmatch och en sann glädje eller sorg när man antingen vinner eller förlorar. Dom är där för att dom lever för fotbollen, dom lever med fotbollen och många tar med sina barn för att dom vill att även dom skall gå i samma fotspår och älska sporten.

"Jag viskar i örat på min sovand son, glöm aldrig bort vart du kommer ifrån. Glöm aldrig bort all glädje och all sorg".



Men hur fan skall man våga ta med sina barn på fotboll i fortsättningen? Uppenbarligen är det inte tryggt och säkert att gå på en match, även om det inte skulle hända en själv något så vill man inte att ens barn skall se hur vissa idioter beter sig. Jag kommer ihåg när jag och Leo var på derbyt mellan AIK-DIF på råsunda när vi bodde där, vi hade 4 minuter gång hem men vi fick eller kunde inte lämna arenan. Alla spelare, ledare, fruar och barn fick åka lagbussen till Karlberg för att efter många långa timmar få åka hem när allt lugnat ner sig. Vissa nätter stod det till och med vakter utanför vårt hur eftersom det bodde så många spelare i samma kåk för att skydda oss. I Gävle var det aldrig något sådan, då gick man som man ville. Dock med lite respekt när AIK var på besök.

Det är inte meninge att det skall gå till så, man skall inte behöva gömma sig när man gör sitt jobb och det man brinner för.


Det är inga förebilder eller hjältar som gör dessa grejer, dom tycker nog själva att dom är riktigt "coola" fram tills dom ser att det är allt för få som står bakom dom. Dessa människor finns i alla klubbar, det kan vi inte komma undan. Det värsta är att den här liraren som slängde sig in på planen idag är hatad av ett helt land, Malösupporter som Helsingborgssupporter kommer leta upp honom (vilket inte blir svårt då alla uppgifter gått som en löpeld på nätet) och när dom hittar honom vill inte jag vara i närheten eller i hans skor.


Det som skulle vara så häftigt kommer sluta med att han får fly landet och skaffa sig skyddad identitet. Vilket supporterpoliserna vet så dom gjorde honom en jävla tjänst genom att bära ut honom och skydda honom från vad som komma skall.

Han kommer ganska snabbt inse att det inte var något att skryta med utan något han får kämpa ordentligt för att tysta ner. Hans familj har tydligen redan blivit hotat och det tror jag inte riktigt han räknat med.


Att en jävla dåre (som på Parken) skall få förstöra en hel match, en match som många längtat till och som många vill ha ett ärligt och krigande resultat ifrån, är tragiskt. Han har förstört så många människors kväll, vecka kanske år pga sin girighet. Matchen hade kanske kunnat sluta med ett annat resultat om inte han såg till så att HIF kom segrande från detta derby. Man krigar på planen om ett resultat inte utanför eller inte med "inhoppare" som inte är med i truppen.


Skall Sverige ta tag i det är nu eller skall fler råka illa ut innan vi vågar höja våra röster för att höras?

Har det någonsin spelats en match på tomma läktaren pga huliganismen? Ser vi pengarna i allt som vanligt när det gäller fotboll? En människas liv, hälsa, hörsel och psyke är inte lika viktigt?


Jag skulle kunna skriva en hel bok om vad jag tycker om det här, men jag känner att min ilska tar över så jag får inte fram något vettigt mer än massa hat.
Jag avslutar med att hålla alla tummar i världen för att Pär blir helt återställd och jag vill hylla Erik och Peter som inte tvekade en sekund på att skydda och hjälpa Pär, det kallar jag laganda.




-God natt!