16 november 2011

MMA vs Ishockey.


Ikväll har Kvällsöppet tagit upp sporten MMA, debatten handlar om att vissa vill att det skall förbjudas och så klart andra inte.
Anledningen är att forskare tycker att det är för våldsamt för hjärnan.
Det behövs ingen hjärnkirurg för att fatta att hjärnan tar stryk av upprepade slag så jag fattar inte poängen.
Men den senaste tidens hockeymatcher visar att även där, trots miljoner skydd så tar huvudet stryk och folk ligger halvdöd på isen i flera minuter.
Om man håller på med någon form av kampsport så är det en 10% ökad risk för att få demens, något dom är medvetna om när dom utför sporten.
Dom tränar för att inte bli träffade av slag och sparkar, det är det hela sporten går ut på (förutom att få in träffar då).
Jag tror att det viktigaste med just kampsporten är att matchen är jämna så riksen för skador minskar.
En som utför kampsport går väl 2-3 matcher per år jämfört med en ishockeyspelare som går, vad vet jag, 24??

MMA är en idrott det är inte våld, skillnaden är enorm. Dom slåss i ringen under reglerade former och inte på gatan.
Jag kan erkänna att jag kan tycka det är ganska häftigt att kolla på MMA eller Boxning enbart för att se hur otroligt tekniska dom är. Sen är det självklart fruktansvärt läskigt när man ser hur någon bara fortsätter att mata slag mot någon som inte kan försvara sig pga ett rent adrenalinpåslag. A ledde in mig på denna sport och vi kollade ofta olika matcher vilket jag har fortsatt med. När det är jämna fighter är det sjukt spännande faktiskt.

När det kommer till ungdomar och kampsport så känner jag rent spontant att man inte kan döma kampsporten för allt gatuvåld eller ungdomsvåld. Ungdomar idag ser filmer, spelar dator/tv-spel som är krigsrelaterat. Att dom går in på youtube och kollar "häftiga" fighter för att sen går ut på stan och letar efter ett offer köper jag inte alls.
Om föräldrar inte lyckas ge barnen vettigare värderingar än så, är problemet mycket större än MMA.
Det är vi föräldrar som skall förklara får våra barn som är intresserade av kampsort att det just är en sport under strikta regler och former där läkare, domare osv finns på plats för att avbryta eller rycka in akut om det något skulle gå snett. Vi skall förklara att detta är ett val dom gjort, likt fotboll eller ridning. Ingen jävel springer väl runt och lirar fotboll på stan eller rider runt på sin häst?
Sen finns det självklart kompistryck och liknande inblandat i en del gatubråk och det kan vi inte heller lägga över på MMA. Det är än en gång vi föräldrar som skall ha koll på vad våra ungdomar sysslar med och vilka dom umgås med.

Vill vissa människor hålla på med kampsport, låt dom göra det. Deras liv, deras beslut. Dom vet vad dom ger sig in på, och skulle någon ungdom komma till träningslokalen så tror och hoppas jag att tränarna tar ett snack med dom om vad det innebär. På samma sätt som jag hoppas föräldrarna förklara vad dom ger sig in på.
Kommer Leo en dag och säger "Du morsan jag skall bli nya Mike Tyson!", vad skall jag göra åt det? Jag kommer göra allt för att övertala honom att börja med schack istället, skriva ut allt negativt jag kan hitta om sporten och tvinga honom att läsa det gång på gång.
Står han ändå där, fast besluten om att det är detta han vill hålla på med så kommer jag stötta honom. Jag kommer skrika och gråta på hans matcher men alltid finns vid hans sida och ge honom stöd och uppmuntran.

Självklart förstår jag att det är kan vara otroligt stötande att kolla på om man inte gillar sporten och att det är något "lätt" att skylla på i samhället.

Jag tror som jag har nämnt sedan jag började med den här bloggen att bristen på respekt för varandra är skrämmande liten. Där tror jag problemet ligger med gatuvåldet. Man respekterar inte varandra och man slåss inte på ett "rättvist" sätt nu för tiden. Förr var det en mot en, med nävarna. Idag är det 10 emot en med järnrör, knivar, ja you name it. Det handlar om att vi inte respekterar en annan människas liv. Av filmer och annat skit så tror vi att man är odödlig. "Sparkar jag honom 10 gånger i huvudet så reser han sig igen", verkligheten är en annan.
Skolorna borde starta minst en lektion i veckan där det enbart handlar om moral och etik, respekt och medmänsklighet. Då är jag nöjd och övertygad om att samhället kommer se lite annorlunda ut om något år.

Så till min poäng med det hela, fortsätt sänd fighterna sent på tv, håll koll på dina barn och sätt ner foten när någon gör fel!

Ps, det är en förbannat bra träningsform.