14 november 2011

Feminister?


Vi tjejer pratar ofta om att samhället inte är jämnställt, att män behandlas olikt kvinnor och att det borde göras något åt det.
Men hur har vi tänkt att detta skall kunna ske när vi tjejer ändå hugger varandra i ryggen så fort vi får chansen och inte stöttar våra "systrar" eller vill deras bästa?
Vi själva ser ju inte till att lyfta varandra och vara starka ihop, hur skall då samhället kunna göra mirakel och få oss att samarbeta?

Jag har under det senaste 5 åren blivit mer och mer övertygad om hur vi tjejer är skapade. Killar äger oss och styr oss med en järnhand i många fall.
Vi hugger hellre en annan tjej i ryggen än att skälla ut en killen.
Varför?

Jag har absolut ingen aning eller förklaring till detta men det är så fruktansvärt vanligt och det skrämmer mig.

Jag har pratat med många tjejer den senaste tiden som har sagt det ena och det andra om vissa situationer eller människor av det manliga könet, men sen kallar killen igen och då hugger man tjejen i ryggen igen.
Dessa tjejer jag kan relatera till har suttit och pratat med mig eller mailat mig och berättat det ena och det andra, spytt galla över personen och sagt att dom aldrig mer skall prata med personen i fråga.
EN av dessa personer trodde jag på men tjejen ifrån Gotland var jag ganska övertygad om vart hon stod.

Efter fotbollsgalan (inte gotlands) hörde en tjej av sig till mig och var väl i samma eller liknande situation som jag varit i innan. Hon mailade mig för att be om ursäkt för att hon inte trott på det jag skrivit här och att hon nu fått det överbevisat många gånger.
Denna tjej vidarebefordrade även två chatter mellan de två tidigare nämnda tjejerna och en herre.
Jag blev stum när jag läste dem och blev rädd för hur fan vi tjejer fungerar. Man vet inte om man skall skratta eller gråta. Det är både pinsamt och förbannat tragiskt att vi inte står upp mer för varandra och sätter ner foten när en kille gör något fel.
Vi spelar hellre med, lägger huvudet på sned och nickar till allt för att få en del av kakan.

Jag önskar att det kommer en dag då vi tjejer slår oss starka ihop, på jobb, i vardagen och i skolor. Vi måste det, vi måste bry oss om varandra på samma sätt som många killar alltid håller varandra bakom ryggen när det blåser.
Vi tjejer bryr oss inte om att det blåser storm i en annans tjejs liv så länge vi har medvind.
Skärpning tjejer, vi behöver varandra!