22 april 2011

"Närhet och tid är viktigast"

Jag läser inte Hannah Graafs blogg men jag läser hennes krönikor i Klick lite då och då.
Dagens krönika berörde mig enormt mycket.
Så här löd den för er som inte läst den:

Närhet, ett ord som är så mycket mer än bara ett ord. Närhet räddar liv, ger glädje, trygghet och är bland det viktigaste en människa behöver.
När det kommer till barn så är närhet och trygghet det som formar dem och lägger en stor och viktig grund i deras vuxna liv. Som förälder har man ofta dåligt samvete. Vi tycker inte att tiden räck till, stress för att kunna hämta tidigare på förskolan och vrider ut och in på oss för att barnen ska få det bästa av allt. Men det viktigaste är vår tid och närhet. Som barn flyttade vi ofta och mamma sa att barn är som blommor. Vi kan flyttas från fönster till fönster bara vi alltid får vatten och solljus. Så länge barn får närhet, kramar, pussar, varma ord och en trygg famn så behöver du inte ha dåligt samvete för att ditt barn blev hämtat sent från förskolan en dag förra veckan eller för att du inte kunde följa med på den där utflykten. Jag tror att det viktigaste för ett barn är en lugn och harmonisk hemmamiljö med varma ord och fysisk närhet. Och när du är ledig, ta dig tiden att göra det ditt barn vill.

Hennes ord är så sanna enligt mig.