24 december 2011

God Jul!



(Förra året i Helsingborg)


Jag antar att man måste skriva att litet "God Jul-inlägg" även fast julkänslan inte existerar.
Att stå på jobbet och avsluta varje kundkontakt med "God Jul" känns bara helt fel, jag skulle lika gärna kunna säga Glad Påsk.
Leo frågade mig idag om det verkligen kunde bli Julafton när det inte fanns någon snö, ungefär så känner jag också. Vi skiter i att fira julafton imorgon och väntar på snön istället.
Det gick han inte riktigt med på, han hade väntat tillräckligt länge på sina julklappar nu.
Ja Julafton kommer med eller utan snö, samma datum varje år och ändå springer folk runt som förvirrade höns dagen innan när dom har haft ett år på sig att planera vad som skall inhandlas.
Framförhållning någon?

Eftersom vi inte brukar göra som alla andra så bojkottade vi uppesittarkvällen på Bingolotto och slängde på Toystory 2.
Barnen hade svårt att somna ikväll eftersom den där tomten skulle komma imorgon och dom hade inte bestämt sig om han var snäll eller inte.
Efter mycket om och men somnade dom i min säng tillsammans med Woddy, Buzz, Slinky, Kitty, Svampbob, Nallen, Bärgarn, Blixten, Musse Pigg, Pippi, Lillagubben och så var det någon till.

Det sägs att det tar ett år att komma över en människa, jag kan köpa det delvis.
Jag tror att när man upplevt alla årsdagar, midsommar och andra traditioner som "ensam" så har man tagit ett stort steg i att gå vidare.
Vissa människor har man lättare att gå vidare ifrån medans andra sätter djupa sår som med tiden förvandlas till ärr om aldrig försvinner.
Där står jag nu, jag jobbar på att lära mig leva med mina ärr och få en fungerande vardag utan att hela tiden ifrågasätta och vara rädd för att ge av mig själv.
Samtidigt som jag tror att det är nyttigt att aldrig glömma så kan det göra förbannat ont och hejda en i många beslut.
Älsk sa till mig igår när vi låg i sängen att jag har blivit mycket gladare igen och att jag ler. Jag känner mig så, jag känner att jag sakta men säkert börjar bli mig själv igen.
Den glada spralliga tjejen med massa energi börjar återvända ifrån dom döda.

Nej det kommer inget vettigt ifrån mig ikväll känner jag så vi avslutar här och slutar med att säga:
Ha en förbannat god jul MEN glömt inte alla där ute som inte har det lika bra som vi. Skänk dom en tanke imorgon när ni trycker i er julmat och öppnar era julklappar.
Människor behöver mat och vaccin för att överleva, gör en god gärning.
Det är lätt, gå in på UNICEFs sida på facebook och dela ut lite julklappar till dina kära vänner.

Nu skall jag brotta mig ner i sängen bland barn och diverse figurer.