29 december 2011

Det skall läras i tid.

Jag och mina barn pratar ofta om hur barn har det i andra länder och även i Sverige, fattigdom och svält.
Dock i väldigt lindriga former men budskapet är detsamma.
Tacksamhet och medmänsklighet.
När mina barn växer upp vill jag att dom skall ha med sig att man alltid kan göra något för någon annan. Stort som litet spelar ingen roll bara man gör NÅGOT.

Imorgon har vi bestämt att det skall rensas bland leksaker och kläder här hemma. Lite får dom så klart spara till sina barn men resten skall dom skänka iväg till andra barn.
Jag kan tänka mig att det kommer ta en hel dag och att det kommer velas fram och tillbaks, men det får det vara värt.
En dag kommer dom kunna se tillbaka på allt dom gjort för andra och vara stolta över sig själva.
Leo ville åka och lämna sakerna till barnen som behöver dom men jag fick förklara att det får vänta tills han blir äldre.
Men en dag kommer jag (om mina barn vill) ta med dom till ett land där människorna behöver det lilla vi kan ge.

Så passa på nu allihopa, medans barnen leker för glatta livet med alla nya klappar, sortera bort sånt dom aldrig leker med eller kläder dom aldrig använder.
Glöm inte att kolla igenom din egen garderob och alla gömmor.

Det som är skräp för somliga är skatter för andra, som Gubben Pettson säger.