22 oktober 2010

De här med våld!

Vad är de som händer i Malmö?
Vem går runt och skjuter lite random folk som något slags nöje?
Hur är man funtad och vad får man ut av de?
Är de själva grejen att bli omtalad, ber man om hjälp eller är man bara sjuk i huvudet?
Jag blir livrädd för vårt samhälle åter igen och frågar min själv hur jag någon gång skulle våga släppa ut mina barn på öppen gatan utan att vara där och kunna skydda dom.
Jag brukar fundera på vad de är för värld jag fött mina barn till.
Klimatet och bristen på respekt
Jag vill alltid kunna vara där, alltid kunna skydda dom men jag vet att de kommer en dag då jag inte kan de.
Var har respekten tagit vägen, varför har man så svårt att acceptera andra?
Förr så slogs man en mot en med knytnävar, man gjorde upp båda var med på de och sen var de lugnt.
Nu är de 15 st som hoppar på EN (kanske helt ovetande) människa, man har knivar, järnrör, pistol ja you name it.
Man skiter om en ligger helt medvetslös på marken, man fortsätter sparka och slå. Hoppa på varandras huvud?
Har man någon som helst jävla aning om konsekvenserna? Hur personen i fråga kännner, både psykiskt och fysiskt? Hur anhörig mår om dom utsatta skulle mista livet eller hur dom anhöriga mår när ens nära hamnar bakom lås och bom eller blir utsatt för hämnd?
De kryper längre och längre ner i åldrarna, tjejer håller på med samma skit vilket inte varit så vanligt innan.
Kan inte alla stanna upp och tänkan till?
Är de värt de och vad är nöjet eller statusen i gänget?
Jag kan tänka mig att många killar utför brott för att passa in och tjejer kanske för att en kille man gillar håller på med skiten. Jag har ingen aning men jag chansar hej vilt.
Det enda jag vet är att de måste bli ett slut. Att få människor och slutaslåss kan man aldrig göra, så har de varit så långt tillbax vi kan minnas, MEN man kan göra de på ett "bra" sätt. Om man nu nödvändigt vis måste använda våld och inte bara kan använda sig av verbaler. För de är väl då, när orden tar slut som man känner sig underlägsen och då kommer våldet in i bilden.
Sen finns de självklart dom riktigt skadade människorna som är allvarligt sjuka och som måste ha vård och medicinering för att bota. De är oftast dom som utför dom värsta handlingarna, de jag inte förstår riktigt är hur de kan hända. Vart är föräldrar, lärare osv? Någon måste ju reagerat och sett att personen ifråga inte mår bra under längre tid. Om man hade vågat gått in och tagit tag i de så kanske man hade kunnat hjälpa och förhindra händelser. Jag skyller absolut inte på någon nu, utan tänker bara öppet. Kanske därför de är jävligt flummigt skrivet!
Jag måste få rensa skallen lite.
Så tillbax till ämnet.
Varför går den här liraren runt och skjuter oskyldiga människor som inte har en aning om att någon siktar på dom med pistol?
Varför?
Jag har lite den åsikten att är man med i leken får man leken tåla, alltså att dom kan slåss med varandra. Men samtidigt vet jag att de finns dom i leken som är med för att dom kanske känner sig tvungna eller inte vågar ta sig ur eller liknande.
Det är svårt de här, de är nog ingen som förstår sig på beteendet och nog inte ens dom själv.
Men jag skulle så gärna vilja förstår, kunna göra något bra för utvecklingen inom våldet och känna mig lugn när Leo säger att han skall ut med grabbarna på stan.
När Leia säger att jag int behöver hämta henne och inte vara orolig för att hon skall bli våldtagen och mördad. Okej jag kommer ALDRIG låta mina barn gå hem själva, jag kommer hämta dom oavsett tid och tillstånd.

Jag hoppas innerligt att galningen i Malmö ger sig till känna och söker den hjälp han behöver, att han inte skadar fler människor utan om han nu måste skjuta ger sig på materiella ting.
För ALLAS bästa!