12 juli 2011

Rundvandring i Lund med två super härliga grabbar!

Ibland saknar jag STHLM och Solna något enormt. Det känns lite som "hem" eftersom det var den första plats jag flyttade till och hade mitt eget. Det var där jag lärde mig att stå på egna ben och det var där jag blev mamma för första gången.Jag valde att lämna Gotland för några dagar för att besöka en mer "exotiska" del av landet. Nämligen Skåneland och inte vilken stad som helst utan Lund.


Ååååå underbara känsla. Naked Juice bar fanns i denna lilla håla. Deras juicer levde jag på när jag bodde i Gävle. Jag drack nästa en om dagen, ibland både innan och efter träning. Kommer inte dem till Gotland så kommer jag till dem.





Min egen härliga guide Joel berättade glatt om Lunds historia och om domkyrkans historia. Till en början var jag övertygad om att jag inte skulle lyssna på hans tugg men det visade sig att han kunde sitt Lund. Magiskt!Lunds domkyrka kom till på 1100-talet efter att Lund hade blivit säte för Nordens ärkebiskop. Kyrkan byggdes av sandsten i romansk stil av stenhuggare från Rhen och Italien. Lunds domkyrka anses vara Nordens främsta efterföljare till kejsardomen i Speyer.

Domkyrkans södra tvärskeppskapell domineras av en 3,5 meter hög sjuarmad ljusstake av brons. Ljusstaken ska påminna om templet i Jerusalem där en dylik ljusstake finns. Den tillverkades vid 1400-talets slut av Harmen Bonstede i Hamburg. Till Lund skickades den i delar. Man kan fortfarande se märken efter monteringsanvisningarna. Vid foten finns fyra lejon. Mellan ljusarmarna och foten finns evangelisternas symboler.
Ljusstaken var tidigare placerad i högkoret, liksom ett sakramentskåp och en officiantstol. Sakramentsskåpet är fem meter högt och har använts för förvaring av nattvardsbrödet. I Lunds domkyrka finns ett astronomiskt ur - Horologium Mirabile Lundense - som har anor från sannolikt 1300-talet. Uret var en attraktion under medeltiden men under 1600-talet och framåt fick det förfalla och monterades ner 1837. 1923 rekonstruerades uret. I dag är dock nästan allt nytillverkat. Endast den övre urtavlan och några kugghjul återstår från det ursprungliga uret.
När uret spelar kan man höra In dulci jubilo från kyrkans minsta orgel samtidigt som sex träfigurer, föreställande stjärntydarna och dessas respektive tjänare, passerar Maria med Jesusbarnet. Uret spelar två gånger om dagen, kl.12.00 och 15.00 varje dag, förutom söndag då den tidigare spelningen sker 13.00 för att inte störa högmässan.
Överst på uret finns två riddare, som markerar timslagen. Den övre urtavlan är det astronomiska uret. Den visar bland annat månens olika faser och var solen går ned.
Den undre urtavlan är en kalender. Med hjälp av denna kan man bland annat räkna ut när olika rörliga kyrkliga helgdagar infaller och vilken veckodag som infaller ett visst datum. Mitt i kalendern står Sankt Laurentius domkyrkans skyddspatron och vid sidorna finns de fyra evangelisternas symboler. Nuvarande urtavla räcker från 1923 till år 2123, sedan måste en ny införskaffas för att uret ska kunna användas.




Lunds domkyrkas krypta har i stort sett varit orörd sedan 1123. Kryptan kännetecknas av sina många och tätt lagda pelare. Pelarna skiljer sig mycket från varandra stilmässigt. Bakom dessa står arkitekten Donatus.
Den mest kända pelaren är den som Jätten Finn klamrar sig fast vid, enligt en sägen. En del menar dock att kolonnen ska föreställa bibelns Simson. Längre söderut finns ännu en gestalt vid en kolonn och dessutom med en liten figur ovanför. Dessa vet man inte vilka det föreställer, en del brukar kalla dessa gestalter för "Finns hustru och barn" (delvis skämtsamt).
Kryptans huvudaltare är det äldsta altaret i hela kyrkan. Det invigdes den 30 juni 1123 av ärkebiskopen Ascer.
I kryptan finns flera sarkofager, kistor och gravhällar.
Stenhuggaren Adam van Düren står bakom två konstverk i kryptan. En av dessa är en sarkofag till den siste ärkesbiskopen Birger Gunnersen som står vid den tidigare altarplatsen. Den andra är ett brunnsfat vid en vattenkälla i kryptans norra del. På brunnskaret finns satyriska bilder och texter på plattyska.


Efter att ha fått lite omplåstring och stöd av mitt onda knä, gick vi en sväng på Lunds gator och åt lunch på en mysig italienska restaurang med fin innergård.






Guiden behövde söka upp lite mer information om Lund innan vi begav oss ut till Nova Lund och tittade i lite mer butiker.

Grabbarna lirade lite tennis medans jag sov otroligt gott i en stor säng. Anton kommer in, arg pga förlust. Joel kom in hysterisk efter två getingbett och var övertygad om att han skulle dö. Oscar och jag planerade middag.



Oscar har imponerat på mig måste jag säga. Grabben fixar allt, grillar, lagar mat, gör äggröra till frukost, stryker, sätter igång diskmaskinen och nu står han och bakar en chokladtårta till oss som vi skall avnjuta framför "Due Date".

Jag trivs förbannat bra i dessa grabbars sällskap, det enda som saknas enormt mycket nu är mina kära barn som jag skall få pussa på imorgon igen. Jag har pratat med dom både idag och igår, det är så härligt att prata med dom i telefon. Höra deras små röster och alla funderingar och underbara skratt.