1 september 2009

Octomum



Jag ha sett en dokumentär ikväll om Octomum, Mamman som har 14 barn.
Jag har inte varit så insatt i henne och läst allt som står i tidningarna men jag vet att det bara har varit massa kritik och att det startats någon fond som samlar in pengar för att få henne att inte skaffa fler barn.

Av det jag såg ikväll så tycker jag synd om henne och hennes barn. Om henne för att hon är verkligen en kämpe, av det jag såg ikväll så är hon en bra mamma som verkligen försöker hinna med alla sina barn och vill deras bästa. Jag har två små och tycker att det kan vara kämpigt vissa stunder. Hon har 8 som bara är några månader, tvillingar på 2 och sen kommer jag inte ihåg resten men i vilket fall som helst så försöker hon hinna med att vara med alla och göra deras liv så säkert som möjligt. Att orka leva med så många småttingar som skriker om vartannat är inte lätt, jag förstår ärligt talat inte hur hon orkar. Att sen bli granskad för precis allt man göra kan inte heller vara kul. När hennes äldre barn kommer till skolan med blåmärken och bitmärken så kommer socialstyrelsen och polisen med en gång och kollar att allt står "rätt" till. Herregud, barn slår sig hela tiden, dom ramlar, biter varandra, dricker saker dom inte borde osv. Bara för att hon råkar ha 14 barn betyder det då att hon är en dålig mamma och slår sina barn?

Nej jag tycker det är hemskt. Men sen kan jag inte påstå att de är bra för barnen att leva så. Barn behöver uppmärksamhet och allra helst hennes tvååringar, dom är ännu små själva och behöver tillsyn och extra mycket mys och gos. Jag ser bara på Leo, han vill ännu vara bebis ibland, bäras runt på och ligga i famnen. Det är självklart för han/dom är inte gamla och jag tror inte att hon har tid att ge dom den tid dom behöver, inte dom äldre heller för den delen. Sen att hon valt att skaffa barn utan pappa tycker jag är lite underligt. Barnen behöver en fadersgestalt i livet och i hennes barns fall så har dom ingen. Det är inte alls bra. Jag tror att hennes barn lär sig väldigt mycket av varandra och tar hand om varandra men ändå behöver dom sin mamma, egentid med sin mamma som dom aldrig kan få.
Jag tycker att hon är väldigt stark och tar hand om sina barn bra, hon får förtjänat mycket skit och lever under ständig press men samtidigt tycker jag att hon är korkad som skaffat så många barn så nära inpå varandra. Det är varken sunt för henne eller barnen! Men jag hoppas och tror att hon och hennes barn mår bra och kommer klara de första jobbiga åren bra.

Vår vardag rullar på bra förutom att vår lilla tjej är jätte dålig. Jag var vid doktorn med henne igår för jag var rädd att vi åkt på svininfluensan och fått öroninflammation Han sa då att det bara var en vanlig förkylning som satt sig i ögonen och så fick hon avsvällande droppar så hon skulle få lättare att andas och jag skulle bara knapra alvedon och ta nässpray. Hon var jätte hängig igår kväll så jag ville inte lägga in henne i sängen utan och fick ligga och sova på min mage, men när vi gick och la oss så la jag henne i sin säng och efter någon timme vaknade jag av att hon inte fick luft, hon låg och kämpade för att andas. Det var så fruktansvärt obehagligt! Jag gav henne medicinen, koksalt lösning och sen att jag med henne i famnen resten av natten för det fanns inte en chans att jag skulle lägga ner henne igen. Hela dagen idag har hon varit jätte hängig och täppt men nu ikväll blev det lite bättre och hon somnade in ordentligt. Imorgon skall vi på läkarbesök på BVC så vi får se vad dom säger då. Jag hoppas även min man tillåter mig att träna imorgon, idag fick jag inte pga min förkylning.
Jag köpte Berocca igår, brukar inte tro på sånt där men jag kan lova er att de hjälper. Jag var totalt speedad igår kväll och har känt mig piggare än på länge idag. Bra skit de där :D


Nej nu skall jag försöka lägga upp lite nya kort på Facebook och sen ta en macka och tacka för mig idag!
Målningen är snart klar, skall göra det sista jag kan imorgon och sen vänta på att färgen kommer hem!



Den här bilden kan inte prästen vara så nöjd med, haha!