19 juli 2010

Vatten är ingen lek...


Redan i år har 8 barn drunknat och under juli månad har 18 personer mist livet i vattnet.
Jag blir helt knäsvag när jag tänker på det, det kan gå 20 sekunder. 20 sekunder kan de ta för mig att vända mig från barnen för att hämta en hink och ge dom, 20 sekunder är ingen tid.
Jag vet själv att jag har kunnat lämna barnen utan uppsyn i 20 sekunder, men aldrig mer. Olyckor händer så lätt, det handlar bara om tillfälligheter. Fel plats vid fel tid. Jag har sett föräldrar på stränderna ligger och solar med ansiktet ner i marken eller stå med ryggen emot hur lång tid som helst. Hon/han kan ju simma så de är lugnt. Nej de är ju inte de, en kallsup och de kan vara kört. Paniken är framme och man når inte botten, men hon/han kan simma så de är lugnt!
Oavsett om barnet precis lärt sig krypa eller 10 år så måste man ha koll. Vad som helst kan hända och de går snabbt, för snabbt!
Vatten är inget att leka med, jag har jämt haft respekt för vatten. Jag vill kunna se botten och helst kunna stå. Efter Tsunamin i Thailand så tror jag dom flest människor har fått ny syn på vatten, vatten har bekostat för många liv.
Jag har jämt trott, som dom flesta förmodligen gör att en person som håller på att drunka viftar med armarna och skriker HJÄLP! Men nej så är inte fallet, på Nyheterna ikväll gick dom ut med super bra information om vad man skall tänka på när man är på en badplats.

Så ser du om någon håller på att drunkna:
1, Har huvudet långt ner i vattnet och munnen vid ytan
2, Har huvudet bakåtlutat med munnen öppen
3, Har glasartad och ofokuserad blick
4, Har stängda ögon.
5, Har hår som hänger över pannan och ögonen
6, Inte rör sig framåt eller bakåt – är lodrät
7, Hyperventilerar eller har svårt att svälja luft
8, Inte kommer framåt när han eller hon simmar
9, Försöker vända sig på rygg
10, Börjar "klättra" uppåt i vattnet

Människor som håller på att drunkna:
1. Är oförmögna att kalla på hjälp. Det går inte att tala om inte andningen fungerar.
2. Har inte munnen ovanför ytan tillräckligt länge för att både hinna andas och ropa på hjälp.
3. Kan inte visa nödtecken. Instinktivt pressar kroppen ned armarna vid sidorna för att skjuta upp huvudet och munnen över ytan.
4. Kan inte kontrollera sina armrörelser och exempelvis greppa en livboj, föra sig framåt eller vinka på hjälp.
5. "Klättrar" med fötterna och står lodrätt i vattnet.


Släpp inte dina barn med blicken, gör din makt som medmänniska och håll lite koll på andra som badar, respektera vattnets makt!