26 mars 2012

Kingsize-tumme!

Efter en underbar dag med konsert, mys och lite meckning av bil hamnade jag på akuten. Skar upp en stor "flik" på insidan av tummen och behövdes sättas ihop. Fick först och främst linda in handen i en handduk för att köra hem till mor och far, (ingen hit att köra med en hand och armbåge.)
Tänkte mor min kunde plåstra ihop mig men det gick inte. Ner på akuten och får veta att damen brevid mig suttit där i 6 timmar, hjälp tänker jag och funderar på att låtsas förblöda tills jag får syn på en liten tjej i 2 årsåldern ligga utslagen i sin pappas knä med världens hosta.
Först blir jag förbannade på att hon inte kan få komma in på ett rum och lägga sig åtminstone, men jag är medveten om att dom gör så gott dom kan där inne bakom väntrummet.
När jag sen får höra att damen som väntat i 6 timmar sitter där pga ett EKSEM (?) så blir jag ännu mer irriterad, vad har man för ätande eksem för att ta upp akuta platser?
Förklaring till hennes väntat blev helt plötsligt glasklar, prioritering kallas det.

Efter en timma kommer det en sköterska och ropar upp mig, jag ber honom att ta in den lilla tjejen innan mig men tyvärr skulle hon till medicin och jag kirurg.
Väl där inne blir jag illamående, ( jag kan se blod, föda 190 ungar, bara jag slipper sy).
Tack Gud hade både läkaren och sköterskan humor så dom skrattade bara åt mig när jag pratade kristendom och sadist
Efter att dom berättat om att klippa bort flikar och död hud så vill jag bara springa ut där ifrån, men jag ligger snällt kvar och blir ihopsatt igen.
När den manliga sköterskan till sist tog fram ett bandage som mest liknande en snopp så kunde jag inte hålla mig längre, jag brast ut i ett asgarv och han förstod humorn i "snoppen" och skrattade gott åt mig.
-Jag förstår vad du associerar till, sa han bara lugnt.

Nu ligger jag här med bultande kingsize-tumme och tycket synd om mig själv. Allt som man gömmer undan för barn borde gömmas för mig, detta är mitt fjärde ärr bara i höger handen.
Klumpig, yes I am!
Eftersom jag inte får böja på tummen så är jag relativt handikappad måste jag säga.
Hur fan skall jag lyckas göra rent vid sköldpaddorna imorgon nu då?
Frivillig?